terça-feira, 28 de abril de 2009

Blog do Paulo Lotufo

Terça-feira, 28 de Abril de 2009

O governo do Irã é mais do que está na imprensa

Entidades médicas e ONG de ação contra a aids bem que poderiam enviar um moção ao presidende do Irã.

Treating AIDS is NOT a Crime Drs. Kamiar and Arash Alaei are well-known Iranian HIV/AIDS physicians who have made breakthroughs in harm reduction and stood up for the health and human rights of the people of Iran. Instead of being rewarded for their groundbreaking work, they’ve been thrown into prison in Iran—and they need your help. The Alaeis were tried on charges of with communicating with an enemy government in late 2008, and in January 2009 were sentenced to 3 years (Kamiar) and 6 years (Arash) in Tehran’s notorious Evin prison. Their crime: practicing good medicine and sharing public health knowledge with colleagues across the globe—including in the US. Their arrest robs the world of two great physicians and has a chilling effect on public health dialogue and diplomacy worldwide. Help free the Alaeis: Take action on May 12, the Global Day of Action fo
Postado por Paulo A. Lotufo às 07:14

segunda-feira, 27 de abril de 2009

Não por falta de aviso deste professor, nem por falta de aviso na Câmara. O discurso abaixo cita minhas teses, mas é de 2005. O tempo passa e...nada!

CÂMARA DOS DEPUTADOS- DETAQ


Sessão: 270.3.52.O Hora: 10:30 Fase: GE
Orador: ROBERTOMAGALHÃES,PFL-PE Data: 30/09/2005

O SR. Roberto Magalhães MAGALHÃES (PFL-PE. Sem revisão do orador.) - Sra. Presidenta, Deputa Maninha, nobres Sras. e Srs. deputados antes de entrar no assunto que me trouxe à tribuna neste Grande Expediente, registro, como fez há pouco o Deputado Fernando Ferro, pernambucano como eu, a importância do ato ontem celebrado no Palácio do Planalto, quando o Presidente Luiz Inácio Lula da Silva e o Presidente Hugo Chávez, da Venezuela, assinaram acordo bilateral, do qual também participaram a PDVSA, empresa de petróleo estatal venezuelana, e a nossa sempre lembrada PETROBRAS. O objetivo desse documento é a viabilização da construção de refinaria de petróleo em Pernambuco, velho sonho, grande luta. Ao longo de 20 anos, Pernambuco construiu o complexo portuário e industrial de Suape e se preparou durante muito tempo para receber uma refinaria de petróleo, até porque tem situação geograficamente estratégica.

Finalmente, pela primeira vez, temos uma vitória concreta. Sabemos que é uma obra de longa duração, como lembrado pelo Deputado Fernando Ferro, e também, como disse S.Exa., com muita justiça, muitas mãos nela trabalharam.

Mas a verdade é que temos de louvar o gesto de ambos os Presidentes e, sobretudo nós, pernambucanos, devemos lembrar, homenagear e até cultuar o pernambucano Abreu e Lima, general de Bolívar sepultado no Cemitério dos Ingleses, porque lhe foi negada sepultura em cemitério católico.

Bolívar, o libertador de 5 nações sul-americanas, teve em Abreu e Lima um grande general. Abreu e Lima foi notável político, homem que se antecipou à sua época, socialista muito antes da Revolução Russa, de 1917. Cento e sessenta anos depois de sua morte, Abreu e Lima ainda ajuda Pernambuco.
Ouço, com prazer, o Deputado Mauro Benevides.
O Sr. Mauro Benevides - Deputado Roberto Magalhães, há pouco comentava com V.Exa. a decisão do Presidente Luiz Inácio Lula da Silva, em sintonia com o Presidente Hugo Chávez, da Venezuela, e dizia que havia expectativa entre os cearenses de que a refinaria pudesse ser sediada em nosso Estado. Evidentemente, nossa região foi favorecida com a localização em Pernambuco, mas o Ceará aguarda que o Presidente tenha sensibilidade bastante para contemplar nossa unidade federada com outro melhoramento. Do porte da refinaria não há nada previsível, mas ainda confiamos em que o Presidente se lembre do Ceará e mande alguma coisa para os cearenses.
O SR. Roberto MAGALHÃES - Se V.Exa. me permite, eu, que sou adversário do PT há muito anos, digo que o Presidente Lula não está sendo muito injusto, porque está dando ao Ceará, Paraíba e Rio Grande do Norte a transposição do São Francisco. (Risos.)
O Sr. Mauro Benevides - Mas Pernambuco também será contemplado com a transposição em áreas vitais.
O SR. Roberto MAGALHÃES - Pernambuco está contemplado porque tem 400 quilômetros de margem do São Francisco, mais que a sua costa marítima, de apenas 200 quilômetros.
O Sr. Mauro Benevides - Mas também no planejamento Pernambuco será favorecido por essa obra, cuja concretização ainda se discute, a julgar pelo discurso que há pouco ouvimos sobre um bispo que entendeu de fazer greve de fome para inviabilizar projeto já em andamento. Mas vamos aguardar as decisões governamentais.
O SR. Roberto MAGALHÃES - Sra. Presidenta, nesta data, 30 de setembro de 2005, termina o prazo para que novas leis alterem o processo eleitoral, alcançando as eleições do próximo ano, em face das limitações do art. 16 da Constituição da República.

Assim sendo, ficam superados os Projetos de Lei nº 2.679, de 2003, da Câmara, e nº 275, de 2005, do Senado, que visam, o primeiro, a tão discutida reforma política, e, o segundo, a reforma eleitoral que tenho chamado de emergencial.

Eu diria que foram quase 2 anos de trabalho da Comissão Especial de Reforma Política, com seus objetivos ousados e inovadores, e o esforço último do Senado no sentido de resolver o problema que está na raiz das mais graves distorções do processo eleitoral e responde, em grande parte, pelos elevados custos das campanhas e, por isso mesmo, pela corrupção despudorada, como a velha e daninha compra de votos, utilização de meios faraônicos de promoção de candidatura, inclusive - como se sabe hoje -, a conivência do crime organizado com partidos e militantes políticos.

É certo que a reforma política proposta pelo PL nº 2.679, de 2003, adota a lista fechada para as eleições proporcionais e o financiamento público de campanha, temas muito polêmicos.

Na verdade, o sistema de listas fechadas ou preordenadas - que não mais permitiriam o voto em candidatos proporcionais, deputados Federais, Estaduais e Vereadores, mas apenas na respectiva lista preordenada de cada partido - contraria a tradição de muitos anos da vida política do País, encontrando, ainda, reação do eleitorado.

Quanto ao financiamento público das campanhas eleitorais, em caráter exclusivo, ele enfrenta a resistência do eleitor contribuinte, já esmagado pelo peso de carga tributária que se inscreve entre as mais elevadas do mundo.

O projeto de lei constituiu esforço meritório. Merecia melhor atenção, discussão e alterações, se necessárias. Todavia, jamais chegou a este Plenário. O projeto de reforma eleitoral emergencial do Senado Federal, aprovado em tempo muito curto naquela Casa legislativa, numa luta contra o tempo, propõe modificações que, embora tópicas, poderiam contribuir para a realização das campanhas a custos razoáveis.

Eis algumas delas: 1) redução do período das campanhas eleitorais de 3 meses para 2 meses; 2) limitação de doações por pessoas jurídicas a 2% do seu faturamento no exercício anterior ao da campanha; 3) proibição de showmícios e outros espetáculos artísticos nos palanques - basta dizer que, em Pernambuco, já se fazem showmícios a 60 mil reais e, no Sul, segundo o depoimento de colegas deputados, chegam a mais de 100 mil reais numa noite de festa eleitoral ou pré-eleitoral, com bandas e tudo mais. Isso não é eleição, é uma competição financeira; 4) proibição e definição como crime a divulgação de qualquer espécie de propaganda de partidos ou de seus candidatos, mediante cartazes, camisas, bonés, buttons, discos e vestuário.

À Câmara não faltou tempo, Sra. Presidenta, para apreciar e aprovar esse projeto, com ou sem modificações. Mas a verdade é que faltou interesse de muitas lideranças e partidos. Lamentavelmente, pagaremos todos nós, a instituição parlamentar, os políticos e, sobretudo, os candidatos, o preço muito alto da omissão.
Como nos justificarmos perante a opinião pública por não termos oferecido resposta ao inimaginável desfile de ilegalidades e crimes, de audaciosas e imorais práticas políticas, como a compra de Parlamentares para a aprovação de projetos, o chamado mensalão?

Demissões de Ministros e executivos públicos de estatais, renúncias de mandato e cassação de deputados, além de duas CPMIs e uma CPI, nas quais têm desfilado figuras estranhas e despudoradas, como o Sr. Marcos Valério, que ninguém conhecia e, de repente, aparece no cenário nacional como dublê de empresário e factótum em diferentes áreas do submundo do mercado e da política, além de operadores, compõem o dantesco cenário a que assistimos.

Resta, agora, a esperança de que a proposta de emenda à Constituição do Deputado Ney Lopes ou a PEC similar do Senador Tasso Jereissati venham a suspender, temporariamente, a vigência do art. 16 da Constituição Federal, ensejando mais tempo a que o Senado e a Câmara possam, mediante acordo, fazer o que não fizeram até agora, ou seja, dar satisfação ao eleitorado brasileiro, perplexo e indignado com o nível de indigência ética de segmentos da política brasileira.

Mas que não venham para ensejar casuísmos e atender a interesses menores de grupos e partidos. Se for assim, melhor que não se aprovem essas emendas constitucionais.

A pergunta mais desafiadora que vem sendo feita nos círculos de intelectuais, sobretudo cientistas políticos, historiadores e filósofos, diz respeito à natureza da crise que se iniciou no Poder Executivo e depois envolveu o Legislativo, mais transparente e mais frágil pela sua própria índole de poder desarmado, cujo instrumento mais eficaz à sua defesa está na tribuna. Roberto Romano, professor da Unicamp, afirma que "Nem crise de Governo nem crise do Congresso. O Brasil passa por uma crise de Estado, que atinge os TRês Poderes da Federação". O professor e filósofo teme que a crise de Estado possa até mesmo levar a uma convulsão social no futuro e ao reaparecimento de um populismo que imaginávamos superar, como consequência do enfraquecimento do PT. (...) O pessimismo de Romano vai mais além, partindo da premissa de que é dificil contar com os Três Poderes para superar crise econômica ou política pela "fragmentação do exercício do poder legítimo do Estado". E conclui: "Um poder sozinho não é soberano. Estamos vendo a implosão da soberania dos Poderes do Estado. Isso quer dizer que não se pode confiar nesses Poderes para superar a situação em que nos encontramos".

Congresso em Foco. E sobre o privilégio de foro, boca fechada. Dá para acreditar nestas "indignações" silentes?

Segunda-Feira, 27 de Abril de 2009

27/04/2009 - 19h35

Escândalos chegaram ao ápice, diz Conamp


Rodolfo Torres e Mário Coelho

A crise instalada na Câmara por conta da farra das passagens aéreas faz parlamentares e representantes de entidades de classe concordarem em um ponto: a Casa do povo chegou ao limite possível de escândalos. Por conta disso, avaliam as pessoas ouvidas pelo Congresso em Foco, o período turbulento atual é o ideal para os deputados adotarem transparência nos seus atos.

"[Os escândalos] chegaram ao ápice. A Câmara agora tem a possibilidade que nunca teve de adotar medidas moralizadoras", afirmou o presidente da Associação Nacional dos Membros do Ministério Público (Conamp), José Carlos Cosenzo. Ele acredita que as crises só deixarão de existir na Casa no momento em que uma ampla reforma política for aprovada. O momento, para Cosenzo, é o ideal. "Só podemos mudar essa situação com a valorização do Parlamento."

Cosenzo deposita esperanças na administração de Michel Temer (PMDB-SP). "Ele é um dos maiores constitucionalistas do país", analisou. Para o presidente da Conamp, é possível mudar a atual faceta do Congresso. Mas, para isso acontecer, os deputados, segundo ele, precisam chegar à conclusão que o povo não está para brincadeira. "Em um momento de crise, não se pode brincar com o povo brasileiro. Estamos em um momento difícil, com o desemprego aumentando", disse.

O deputado Paulo Rubem Santiago (PDT-PE), coordenador da Frente de Combate à Corrupção, avalia que a farra das passagens aéreas é um “pingo d´água num copo que está cheio há muito tempo”. O parlamentar pernambucano avalia que a "Câmara vive aos saltos", no sentido de apenas ter reações quando surgem escândalos, e "chegou no limite". Paulo Rubem também cobra um “choque de transparência”, envolvendo os três poderes. “Transparência é o controle do conjunto do poder público.”

Para o pedetista, a combinação de descrédito do Legislativo com práticas de desperdício de recursos públicos representa “a pior coisa para o país”.

Além da reforma política, Cosenzo aponta que a Câmara precisa fortalecer seus mecanismos de controle internos. "Isso é um problema muito sério. Os mecanismos não podem ter um sentimento de corpo muito forte", opinou. Na avalição do membro do MP, os atuais escândalos serão responsáveis por uma considerável renovação.

No Senado, por exemplo, onde 2/3 das vagas estarão em disputa, o presidente da Conamp aponta que pelo menos 50% dos mandatos terão caras novas. E ele considera que o mesmo fenômeno deve acontecer na Câmara. "Tudo isso mostra como o jornalismo investigativo é importante para a democracia", disse Cosenzo, ao referir-se à série de matérias do Congresso em Foco sobre a farra das passagens.

Transparência

O Congresso em Foco publicou editorial nesta segunda-feira defendendo com unhas e dentes a existência do Congresso, com a plena garantia de suas prerrogativas constitucionais, com forte atuação do desejo dos brasileiros.

O presidente da Comissão de Direitos Humanos da Câmara, Luiz Couto (PT-PB), disse ao site que o episódio provocou uma “reflexão profunda” e que o eleitor tem um papel fundamental nesse processo de fiscalização.

Ele defende a total transparência nos gastos e admite que o Congresso “foi criando mecanismos que eram muito revelados”. “Transparência nunca é demais. É preciso aprofundar os mecanismos de controle e de fiscalização. Quanto mais transparência, mais democracia.”

Couto explica que o episódio provocou uma “reflexão profunda” e que o eleitor tem um papel fundamental nesse processo de fiscalização.

O presidente do Sindicato dos Jornalistas Profissionais do Distrito Federal (SJPDF), Romário Schettino, destaca a importância do Congresso Nacional como pilar essencial da democracia e aproveita para cobrar “mudanças na atitude da imprensa”.

“Ao invés de ir atrás do leito e derramado, a imprensa deveria informar adequadamente antes das eleições quem são os candidatos”, explica. “A imprensa só alerta depois do leite derramado.”

Ele avalia que a farra das passagens aéreas pode servir para que a cobertura jornalística do Congresso Nacional seja repensada. “É um momento bom para avançar no aperfeiçoamento da cobertura do Legislativo. Podemos melhorar a cobertura”, argumenta o presidente do SJPDF. Segundo ele, os trabalhos em comissões temáticas do Congresso, nas quais os projetos são debatidos com maior intensidade, são “muito mal cobertos”.

Generación Y ...

Bajo presión, no… sin presión tampoco

entrega_apelacion

Esta mañana, algunos amigos acompañamos a Edgar para entregar su apelación ante la negativa de salida del país. A unos pocos pasos de la oficina de Consultoría Jurídica está la sede de Inmigración y Extranjería a nivel nacional. Ya conocía el lugar, pues fue justamente allí donde hace un año hice una reclamación similar, que concluyó con la confirmación de que no podía “viajar por el momento”. Funcionarios uniformados y personas calladas a la espera de que su caso sea revisado, conforman el escenario de esta dependencia del MININT.

Las firmas recogidas entre cubanos de aquí y de allá, fueron entregadas a la oficial de turno, que confirmó que ahora tenían sesenta días para responder a su solicitud. El viernes, dos integrantes de la sección 21 le habían “sugerido” a Edgar que desistiera de presentarse en el lugar donde fuimos hoy. Le insinuaron que si se estaba tranquilo, le darían el permiso de viaje antes de agosto. Después de la huelga de hambre que hizo este joven, las autoridades migratorias no pueden –según contaron los inquietos muchachos- “actuar bajo presión”, porque parecería que se han visto obligados a dejarlo subir al avión.

Como si no fuera lo más común que los ciudadanos presionáramos y en respuesta a ello, los políticos enmendaran sus acciones. Para eso precisamente es que ocupan sus puestos, para ceder –una y otra vez- ante las demandas de la sociedad. ¿Es que no ha sido dicho ya –por suficientes voces- que el permiso de salida y entrada a Cuba, tiene que ser derogado? ¿Qué más tiene que ocurrir para que dejen de secuestrarnos ese derecho?

Radio Eldorado, 27(04/2009, 8h30.Também falo das "boquinhas" que certos petistas não querem perder, e das tentativas golpistas do terceiro mandato.


Congresso em Foco.

NOTEMOS QUE O ENTREVISTADO NÃO DÁ UM PIO SOBRE O PRIVILÉGIO DE FORO.
ENQUANTO ESTE SILÊNCIO, QUE NO MEU ENTENDER É CUMPLICE, NÃO FOR QUEBRADO, DANDO A OAB ENTRADA NO STF COM UMA AÇÃO DE INCONSTITUCIONALIDADE PARA AQUELE DESAFORO, NÃO ACREDITO NUMA SÓ VIRGULA DAS ORAÇÕES GRANDILOQUENTES DAQUELES SENHORES. ELES TAMBÉM ACHAM QUE A INTELIGÊNCIA DO CIDADÃO É CURTA.

RR

27/04/2009 - 16h36

Farra das passagens deve ser ponto de virada, diz presidente da OAB

Mário Coelho

O presidente da Ordem dos Advogados do Brasil (OAB), Cezar Britto, afirmou ao Congresso em Foco, na tarde desta segunda-feira (27), esperar que o escândalo das passagens aéreas seja um ponto de virada na história do Parlamento brasileiro. "A democracia não sobrevive sem um parlamento altivo e ativo", disse Britto. Hoje (27), o site publicou editorial defendendo com unhas e dentes a existência do Congresso, com a plena garantia de suas prerrogativas constitucionais, com forte atuação do desejo dos brasileiros.

O representante de uma das maiores entidades de classe do país concorda com esta tese. Ele aponta que, em um estado democrático de direito, o parlamento sempre necessita de aperfeiçoamentos. De imediato, Britto rechaça qualquer tipo de manifestação pelo fechamento do Congresso. Para ele, isso só interessa aos "autoritários de plantão". Mas acredita que as manifestações pelo fechamento da Câmara e do Senado sejam mais uma forma de desabafo da sociedade.

"A sociedade está vendo o Congresso não representando a população da maneira que deveria", opinou. Por isso, o presidente da OAB acredita que é o momento de regulamentar os mecanismos de democracia ativa previstos na Constituição de 1988. Plebiscitos, referendos e leis de iniciativa popular seriam mais usados. Além disso, Britto diz que um grande passo seria a aprovação da Proposta de Emenda à Constituição (PEC) que prevê a criação do recall eleitoral. Com este instrumento, os eleitores poderiam mudar, no decorrer do mandato, os representantes que não fizeram bom uso do mandato.

Passagens

Nas últimas duas semanas, o Congresso em Foco abriu uma verdadeira caixa-preta onde estava guardada a cota de passagens aéreas para deputados. Levantamento do site mostrou que pelo menos 261 parlamentares usaram o benefício para viajar para o exterior sozinhos, com familiares ou até repassando os bilhetes para amigos ou correligionários (veja aqui lista completa).

Para Britto, colocar luz nesse problema mostra que existe uma visão, para parte dos políticos, de confundir o "servir ao público com se servir do público". "A farra das passagens é um exemplo típico dessa anomalia", disparou. "Existe um desvio cultural. A verba que não foi usada não pertence ao parlamentar, e sim ao povo. Ele deveria devolver o dinheiro não gasto ao erário público."

O presidente da OAB completa dizendo que o Congresso não pode ser insensível aos desejos do povo. A transparência, para ele, é fundamental ao estado democrático. "A tarefa pertence primeiro aos parlamentares. São eles que devem primeiro se reabilitar desses escândalos que provocam a repulsa da sociedade", finalizou.

O pior é notar que suas Excrecências não tem a mínima noção de direito público. E legislam...Aqui d´El Rey!

A família faz parte, na minha opinião, do meu mandato.

Esta frase é uma pérolas (saudades do Blog Pérolas, de Alvaro Caputo). O seu emissário não sabe, afinal, a causa de sua presença no Congresso. Mas não só ele. Tempos atrás fui assistir a posse de um juiz conhecido. Na recepção, moças bem vestidas me perguntam se eu era familiar de alguém ou "apenas convidado". Disse ser apenas convidado. E fui posto, com pessoas que estavam comigo, em lugares absolutamente ridículos, quase atrás de imensa coluna. 80% dos lugares eram reservados para as "famílias dos juízes". Entenderam? Se magistrados privatizam assim cerimônias de Estado, porque um parlamentar não faria o mesmo com o seu mandato? A diferença é que o deputado, com certeza, ignora a Constituição (Deus nos livre, mas é verdade). Já um coletivo de juízes...é o fim do fim. Ainda não temos Estado no Brasil. Temos uma imensa e caótica federação de famílias, cada qual com seu poder de fogo, trocando favores, nepotismo e outros delírios mais. Regime imperante no Brasil? Segundo a boa origem histórica e filosófica, é apenas um : despotismo.
RR


'Reflexão'

Deputado desiste de proposta para flexibilizar controle de passagens e favorecer família

Publicada em 26/04/2009 às 18h25m

Luiza Damé

BRASÍLIA - O deputado Silvio Costa (PMN-PE) disse, neste domingo, ter desistido da proposta de permitir que mulheres e filhos menores de idade usem a quota de passagens aéreas dos parlamentares. A intenção do deputado era flexibilizar o projeto, em discussão na Câmara, com medidas de moralização que limitam gastos com passagens aéreas, e ser votado nesta terça-feira. Segundo Costa, sua decisão já foi informada ao presidente da Câmara, Michel Temer (PMDB-SP). (Sabe tudo sobre os escândalos no Congresso? teste seus conhecimentos)

" A palavra não é desistência, é reflexão. Quem pensa, muda "

- A palavra não é desistência, é reflexão. Quem pensa, muda - disse o deputado.

Costa afirmou que decidiu apoiar integralmente a proposta de Temer depois de ter saído às ruas de Recife. A proposta da Mesa da Câmara é limitar o uso das passagens pagas com dinheiro público exclusivamente aos deputados. (Relembre os escândalos do Congresso)

- Minha tese não estava sendo assimilada pela população, estava sendo confundida com os desmandos das passagens - afirmou.

Ele disse que irá ao plenário nesta segunda-feira anunciar sua posição.

Costa foi um dos deputados que defenderam na última quinta-feira que as mulheres e filhos dos parlamentares também fossem beneficiados com passagens da Câmara, pressionando Temer a colocar em votação o projeto com as medidas moralizadoras. Na ocasião, Costa decretou:

- A família faz parte, na minha opinião, do meu mandato.

O petista Domingos Dutra (PT-MA) ironizou a proposta de Temer:

- Daqui a pouco vão querer que eu ande de jegue, more em casa de palafita e mande mensagem por pombo-correio - ironizou, da tribuna.

De um amigo,Márcio Sotello Felippe, recebo a indicação do artigo abaixo, muito interessante!

From The Times Literary Supplement
March 18, 2009
John Rawls: On My Religion
How Rawls's political philosophy was influenced by his religion

Joshua Cohen and Thomas Nagel

When John Rawls died in 2002, there was found among his files a short statement entitled “On My Religion”, apparently written in the 1990s. In this text Rawls describes the history of his religious beliefs and attitudes towards religion. He refers to a period during his last two years as an undergraduate at Princeton (1941–2) when he “became deeply concerned with theology and its doctrines”, and considered attending a seminary to study for the Episcopal priesthood. But he decided to enlist in the army instead, “as so many of my friends and classmates were doing”. By June of 1945, he had abandoned his orthodox Christian beliefs. With characteristic tentativeness and a disclaimer of self-knowledge, Rawls speculates that his beliefs changed because of his experiences in the war and his reflections on the moral significance of the Holocaust. When he returned to Princeton in 1946, it was to pursue a doctorate in philosophy.

Friends of Rawls knew that before the war he had considered the priesthood, but they did not know of any surviving writings that expressed his religious views from that period, and “On My Religion” does not mention any. Not long after Rawls’s death, however, Professor Eric Gregory of the Princeton religion department made the startling discovery that just such a document was on deposit in the Princeton library. “A Brief Inquiry into the Meaning of Sin and Faith: An interpretation based on the concept of community” is Rawls’s senior thesis, submitted to the philosophy department in December 1942, just before the accelerated completion of his bachelor’s degree. The thesis is an extraordinary work for a twenty-one-year-old. The intellectual force and moral and spiritual motivation that made Rawls who he is are already there.

Those who have studied Rawls’s work, and even more, those who knew him personally, are aware of a deeply religious temperament that informed his life and writings, whatever may have been his beliefs. He says, for example, that political philosophy aims at a defence of reasonable faith, in particular reasonable faith in the possibility of a just constitutional democracy; he says that the recognition of this possibility shapes our attitude “toward the world as a whole”; he suggests that if a reasonably just society is not possible, one might appropriately wonder whether “it is worthwhile for human beings to live on earth”; and he concludes A Theory of Justice with powerfully moving remarks about how the original position enables us to see the social world and our place in it sub specie aeternitatis. Religion and religious conviction are also important as themes within Rawls’s political philosophy. For example, his case for the first principle of justice – that of equal basic liberties – aims to “generalize the principle of religious toleration”. More broadly, his theory of justice is in part a response to the problem of how political legitimacy can be achieved despite religious conflict, and how, among citizens holding distinct religious views, political justification can proceed without reference to religious conviction.

These concerns lie at the heart of Rawls’s later account of political liberalism. Rawls’s own attitudes towards religion and their development over time are thus of extraordinary interest, both personally and for the understanding of his thought. The undergraduate thesis and the later reflections are relevant to such understanding in two different ways. First, they display the profound engagement with and knowledge of religion that form the background of Rawls’s later views on the importance of separating religion and politics. Unlike many liberals, Rawls was not the product of a secular culture. Though his Episcopalian upbringing was, as he says, only conventionally religious, everything changed during his last two years at Princeton. He developed the religious convictions so vividly expressed in the thesis, which conveys a strong sense of the reality of sin, faith, and the divine presence, and which has as its first “fundamental presupposition” that “there is a being whom Christians call God and who has revealed Himself in Christ Jesus”. Rawls’s emphasis throughout his mature work on the importance in the lives of the faithful of religious convictions – he describes them as “non-negotiable” and as “binding absolutely” – and the need for a theory of justice to take them seriously drew on his personal experience of religious faith.
Second, the moral and social convictions that the thesis expresses in religious form are related in complex and illuminating ways to the central ideas of Rawls’s later writings on moral and political theory. His notions of sin, faith and community are simultaneously moral and theological, and despite fundamental differences they prefigure the moral outlook found in A Theory of Justice. The main points of contact are these: (1) endorsement of a morality defined by interpersonal relations rather than by pursuit of the highest good; (2) insistence on the importance of the separateness of persons, so that the moral community or community of faith is a relation among distinct individuals; (3) rejection of the concept of society as a contract or bargain among egoistic individuals; (4) condemnation of inequality based on exclusion and hierarchy; (5) rejection of the idea of merit.

The most conspicuous discontinuity with the later work is the absence from the thesis of a political as contrasted with a purely moral conception of society. Ideas about rights, law, constitutions and democracy play no role in the thesis. More pointedly, there is no suggestion that conflicts of value and conviction are inevitable even among reasonable persons, nor is there any suggestion that we must put aside some of our most fundamental convictions to work out principles of justice – ideas that play a central role in justice as fairness, and political liberalism. Instead of seeing a conception of justice in part as a response to disagreements that are inevitable even under favourable social and political conditions, Rawls here says that the “chief problem of politics is to work out some scheme of social arrangements which can so harness human sin as to make the natural correlates of community and personality possible”. In theology, ethics and politics alike, the problem is “one of controlling and ridding the world of sin”.

Rawls maintains in the thesis that true Christian ethics is founded on a recognition of the fundamental importance of personality and community. It concerns the appropriate relations of persons to one another; moreover, these personal relations form a nexus, so that our relation to any one person resonates in our relation to others, including God. Personal relations can be either positive or negative: they include hatred as well as love, envy and egotistic pride as well as fellowship among persons in community. Ethics and religion should be concerned not with the pursuit of the good but with establishing the proper form of interpersonal relations: community.

Taking up the historical framework of Anders Nygren, the thesis criticizes the infection of Christianity, through Augustine and Aquinas, by the ethical conceptions of Plato and Aristotle, according to which ethics is concerned not with interpersonal relations but with the pursuit of the good by each individual separately. In its hellenized form, Christianity treats God as the supreme object of desire. Rawls objects that this misses “the spiritual and personal element which forms the deep inner core of the universe”. The idea that ethics is fundamentally a matter of ensuring appropriate interpersonal relations, rather than pursuing ultimately desirable ends, has close affinities with Rawls’s later view that principles of justice are not founded on an account of the good to be pursued but specify fair terms of cooperation among free and equal persons. His early opposition to a goal-directed ethical structure foreshadows his later opposition to teleological conceptions of morality, whether utilitarian or perfectionist.

Although Rawls makes only two passing references to Kant in the thesis, his conception strongly resembles the Kantian ideal that we should regard all persons as ends in themselves, and the totality of persons, human and divine, as a realm of ends. In Rawls’s later writings, the claim that “the right is prior to the good” expresses an avowedly Kantian conception of morality based on certain relations among persons, rather than on the relation of action to an end, even an end common to all persons. The right is not what maximizes the good, but what manifests an equal respect for all persons as separate individuals.

The moral importance of the separateness of persons, a fundamental theme of Rawls’s work, is strikingly anticipated in the moral and religious conception of community that lies at the heart of the thesis. Rawls proposes that the essential feature of human beings is our capacity for community, that sin deforms our essential nature and destroys community, and that faith is the realization of our nature through integration into community: our “openness” to God and other persons overcomes the terrible aloneness that issues from sin. Although the term “community” may suggest otherwise, the human fellowship in which we realize our nature does not destroy the separateness of individual persons, but is founded on an affirmation of their distinctness. Here is a revealing passage:

"We reject mysticism because it seeks a union which excludes all particularity, and wants to overcome all distinctions. Since the universe is in its essence communal and personal, mysticism cannot be accepted. The Christian dogma of the resurrection of the body shows considerable profundity on this point. The doctrine means that we shall be resurrected in our full personality and particularity, and that salvation is the full restoration of the whole person, not the wiping away of particularity. Salvation integrates personality into community, it does not destroy personality to dissolve it into some mysterious and meaningless “One”."

The importance of the separateness of persons is further expressed in the idea that we need bodies, and faces, in order to be able to communicate with and recognize one another. It is also essential for understanding the significance of the Incarnation, whose importance is that it establishes a direct personal relation between us and God.

Distancing himself from deism, Rawls emphasizes that natural religion or reason alone can tell us very little about God, and that community with God requires that he reveal himself to us in person.

The later, secular analogue of this conception of community as a system of relations that upholds the moral importance of separate individuals is found in Rawls’s opposition to aggregation, maximization and interchangeability of persons in moral and political theory. “The reasoning which balances the gains and losses of different persons as if they were one person is excluded.” That is because morality requires a certain relation to each person as a distinct individual, rather than to the aggregate of persons. To be sure, essential elements of Rawls’s account of individuals in liberal political morality are nowhere suggested in the thesis: for example, the idea that persons are self-authenticating sources of valid claims, with a capacity to form and to revise a conception of the good, and the capacity to take responsibility for their ends. Still, Rawls’s later insistence on the importance of the distinction between persons generalizes his claim in the thesis that personal relations are “I-thou” relations, and that the “thou” is not interchangeable.

The thesis does not offer much detail about the condition of fellowship and interpersonal openness that delivers us from sin and aloneness. In particular it does not present a worked out positive morality, either individual, social, or political. Nevertheless the thesis makes some strong negative points that are consonant with Rawls’s later views. One of these is the attack on social contract theories, which the young Rawls understood as claiming that society is founded on a bargain among self-interested individuals. “The idea of justice expressed in the political theories of Hobbes and Locke, the view of Adam Smith that we best serve our fellow-men by enlightened self interest, are all false views of community. Any society which explains itself in terms of mutual egoism is heading for certain destruction.”

In his later work, Rawls is not a social contract theorist in this sense. His account of justice as fairness uses the idea of a contract under a veil of ignorance – which keeps us from knowing our class, sex, native talents, ambitions, race, or religion – principally as a device for representing the value of fairness and the equal freedom of moral persons. The well-ordered society of justice as fairness is not founded on a bargain; it is a social union in which institutions that express our social nature are valued as good in themselves. What attaches people to those institutions, according to the later Rawls, is not self-interest but an allegiance to principles of justice founded on respect for one another as equals. This respect is shown by a willingness to abide by principles that would be chosen under fair conditions in which individuals are assumed not to know their place in society or the particulars of their endowments or convictions.

The thesis also makes an important point against traditional social contract theories that was one of Rawls’s reasons later on for developing his own distinctive version, with the veil of ignorance: namely that persons are not persons apart from the social world that forms and sustains them. Therefore we cannot understand society as a contract among individuals whose aspirations and identities exist independently of it. Oddly, Rawls has sometimes been accused of ignoring the essentially social nature of persons. But he never advocated the sort of individualism that he criticizes in the thesis: as he says in explaining why his contract view has a distinctive shape, “not only our final ends and hopes for ourselves but also our realized abilities and talents reflect, to a large degree, our personal history, opportunities, and social position. There is no way of knowing what we might have been had these things been different”. Despite these similarities, however, the conception of community in the thesis is very different from justice as fairness. The thesis suggests that the problems of society could be overcome by controlling human sin.

Sin is defined as the “repudiation of community”. Egotism – the desire to dominate or exploit others – lies at the root of sin because it necessarily disfigures human relationships. The egotist worships himself and treats others as potential worshippers, all subservient, an audience for preening self-display. Egoism – understood as a concern with one’s own interests and projects – can also turn sinful, particularly when it is enlisted by egotism in the exploitation of others. But Rawls strongly resists the idea that sin is the result of natural desires, even egoistic natural desires: nature is good, he says, the body is the spirit’s temple, and the appetites are neither pro-social nor anti-social. All explanations of sin in terms other than the disfigurement of our own social nature – all efforts to blame “outside sources”, including our natural appetites – are variants on the Manichaean heresy.
Rawls seems to have believed that appropriate relations of community can only emerge, and will emerge, if egotism (and with it, deformed egoism) is brought under control. That requires God’s grace and efforts by the elect to bring others into a community of faith. A true community, he says, is “one integrated in faith under God . . . . It is the sin of one group which seeks to dominate another group that gives rise to the fear of communal dependence; but in community as such, and in the heavenly community, we have no such fear”.

The later Rawls was also concerned about egotism – more generally with the social damage wrought by a preoccupation with relative position. But he thought that a just society could forestall the damage by establishing “equality in the social bases of respect” – specifically, by ensuring equal basic liberties, establishing fair equality of opportunity, and allowing only those socio-economic inequalities that provided greatest benefit to the least advantaged. All of this could be achieved without conversion founded on grace or a community of faith. Moreover, in the social union of justice as fairness, citizens accept that conflicts of ultimate value are inevitable and that the most intractable conflicts are not egoistic or egotistic but are due to conflicting ideals. In Rawls’s mature theory the conflicting interests and ideals that create the need for a specifically political conception of justice are not an expression of sin, but the consequence of human reason and judgement working under favourable conditions.

Although this political aspect of Rawls’s later liberalism is absent from the thesis, the ideal of equality is very much present, expressed in the close association between egotism and pride, the cardinal sin. Pride seems to be understood here not – as in Milton’s depiction – as an aspiration to divinity and the root of rebellion against a divine order, but as a sense of superior worth to other persons, expressed in a demand for servile admiration. So understood, pride fosters more familiar vices like selfishness and a refusal to share, because possessions are a badge of superiority. Selfishness and the desire to accumulate possessions are based not in a morally unrestrained appetitiveness, or in simple indifference to the fate of others, but in a sinful embrace of the deformed personal relations of superior and inferior. This is the pride of the capitalist, whose egoism reflects a deeper, more destructive egotism.

Pride also leads to the formation of closed groups, which express and reinforce a sense of group superiority. There have been religious, economic and cultural closed groups, but now we are faced with a particularly virulent form of pride: “In Nazism we find that what condemns us or exalts us is what sort of blood we have in our veins. This last closed group is pride in its most demonic form” – demonic because in its wholehearted embrace of exclusionary egotism, it turns the root of evil into its own good. These comments of the young Rawls about Nazism prefigure his later remarks in The Law of Peoples that Nazism advances a “demonic conception of the world” and is in “some perverse sense” a religious view, offering salvation and redemption. Pride is not, however, the monopoly of the demonic. It is pervasive, and particularly likely to infect the upright, the law-abiding and the pious: “There is always a tendency to call the lower groups of society the worst sinners. The street-walkers, the beggars, the outcasts, the robbers and the drunkards are the usual scapegoats. The real sinners, however, are those who pride themselves on being otherwise”.

This brings us to a particularly striking continuity between the thesis and Rawls’s later views: the rejection of merit. One of the most famous and controversial claims of A Theory of Justice is that a just social order should not aim to distribute benefits according to desert. Rawls does not reject the idea of moral worth or merit entirely, but denies its suitability as a basis for determining distributive shares, or any of the other entitlements of persons in a well-ordered society. But it is not hard to detect a general sense that the factors usually thought to confer deservingness are not enough under our control to be the source of moral claims: “Even the willingness to make an effort, to try, and so to be deserving in the ordinary sense is itself dependent on happy family and social circumstances”. This view comes powerfully to mind when in the thesis we encounter Rawls’s opposition to Pelagian and semi-Pelagian doctrines about salvation. He sides with Augustine in denying that we can earn salvation by our own merit – by freely choosing virtue, or by works of any kind: “There is no merit before God. Nor should there be merit before Him. True community does not count the merits of its members. Merit is a concept rooted in sin, and well disposed of”. This claim is theological, associated with an interpretation of divine grace. But consider the following passage:

"The human person, once perceiving that the Revelation of the Word is a condemnation of the self, casts away all thoughts of his own merit . . . . The more he examines his life, the more he looks into himself with complete honesty, the more clearly he perceives that what he has is a gift. Suppose he was an upright man in the eyes of society, then he will now say to himself: “So you were an educated man, yes, but who paid for your education; so you were a good man and upright, yes, but who taught you your good manners and so provided you with good fortune that you did not need to steal; so you were a man of a loving disposition and not like the hard-hearted, yes, but who raised you in a good family, who showed you care and affection when you were young so that you would grow up to appreciate kindness – must you not admit that what you have, you have received? Then be thankful and cease your boasting”."

These reflections, though linked here to revelation, can be given a purely secular significance, and they lead directly to the moral sensibility that underlies Rawls’s later anti-meritocratic, egalitarian conception of distributive justice.

As we have said, the ideas of pluralism and good-faith conflict among reasonable people are essential to Rawls’s liberalism, but absent from the thesis. Its ideal of community implies a degree of harmony and a universality of interpersonal regard that would make politics unnecessary, and perhaps justice as well – for both are concerned with collective decision in the face of conflicting interests and convictions. In Rawls’s published work, by contrast, the search for justice and legitimacy reflects the inevitability of such conflicts, even among people of good will. We cannot pursue a just society merely by eliminating sin, because justice is not a response to sin, nor to egotism, nor indeed a remedy for any human failing at all.

The recognition that political life presents a distinct moral problem is therefore a decisive break in Rawls’s development, and it would be interesting to know when and how it occurred. Rawls says in the Introduction to Political Liberalism (1993) that A Theory of Justice (1971) did not draw a distinction “between moral and political philosophy”. He was, however, concerned from early on with the special moral problems of political society. As early as his doctoral dissertation (submitted in 1950, and addressed to the role of reason in ethical argument), his philosophical work was animated by a sense of the political that is not evident in the undergraduate thesis. Thus he says in the dissertation that a “democratic conception of government . . . views the law as the outcome of public discussions as to what rules can be voluntarily consented to as binding upon the government and the citizens”. For this reason, he continues, “rational discussion . . . constitutes an essential precondition of reasonable law”, and an investigation of the “rational foundation of ethical principles” serves as “an addition to democratic theory, as well as to ethical philosophy”. The close association here of issues of philosophical ethics with concerns about public argument in a democracy marks a sharp departure from the view in the thesis, and anticipates the idea that justice as fairness is “the most appropriate moral basis for a democratic society”. Yet while Rawls came to see that a just society could not be a community “integrated in faith under God”, his personal knowledge and experience of religion were important for the formation of his later view, in particular his views about the kind of public reasoning that we could reasonably expect in a democratic society. Rawls’s liberalism, unlike that of many liberals who know very little about religion, is founded on a vivid sense of the importance of religious faith and an understanding of the difference between genuine and merely conventional religion. He knows what he is talking about when he says in Political Liberalism that the Reformation “introduces into people’s conceptions of their good a transcendent element not admitting of compromise”, that “this element forces either mortal conflict moderated only by circumstance and exhaustion, or equal liberty of conscience and freedom of thought”; and that political thought needs to understand “the absolute depth of that irreconcilable latent conflict”. By insisting on the importance of a terrain of political justification that is consistent with such ultimate commitments but does not depend on them, Rawls was not devaluing religion. On the contrary. The importance of liberty and of separating the state from religion is that they make possible the commitment of all members of a pluralistic society to common political institutions and a shared enterprise of public justification, despite their ultimate disagreements about the nature of the world, the ends of life, and the path to salvation. Such disagreement, he emphasizes, is not a disaster, but the natural consequence of reason’s exercise under free conditions.

“On My Religion” may describe the first stage of Rawls’s change of view: his study of the history of the Inquisition in the early years after the war. His rejection of orthodox Christianity went hand in hand with his rejection of its long history of using “political power to establish its hegemony and to oppress other religions”. But he remained intent throughout his writing on showing that toleration did not depend on religious scepticism: that it was compatible with faith in the fullest sense.

In developing a specifically political form of liberalism, Rawls responds to the complaint that a liberal political outlook is simply the political department of a comprehensively liberal philosophy of life – perhaps a secular and sceptical rationalism – and therefore hostile to citizens of faith. Rawls disagrees; he believes that there are different routes, none preferred, that citizens may take to endorsing common political principles. “In endorsing a constitutional democratic regime, a religious doctrine may say that such are the limits God sets to our liberty; a nonreligious doctrine will express itself otherwise.” What we learn from “the history of religion and philosophy” is that “there are many reasonable ways in which the wider realm of values can be understood so as to be either congruent with, or supportive of, or else not in conflict with, the values appropriate to the special domain of the political as specified by a political conception of justice”. In his last writings, Rawls attempted to formulate his views on political justification using a concept of public reason. He meant by this a common space of political argument that could be inhabited with comparable ease by reasonable adherents of different religious confessions and moral positions. Like all of his work, this proposal has attracted strong opposition. But its motivation, like the motivation of his liberalism in general, does not come from devaluing religion, but from an understanding of its ultimate importance.


A longer version of this essay will appear as the Introduction to A Brief Inquiry into the Meaning of Sin and Faith: With “On My Religion”, by John Rawls, to be published by Harvard University Press. The book will also include a commentary by Robert Merrihew Adams.


Joshua Cohen is Professor of Ethics in Society and Professor of Political Science, Philosophy and Law at Stanford University where he also directs the Program on Global Justice. Volume one of his Selected Papers is forthcoming.
Thomas Nagel is Professor of Philosophy and Law at New York University. His books include Mortal Questions, which appeared in 1980, What Does It All Mean: A very short introduction to philosophy, 1989, and Concealment and Exposure: And other essays, 2004.

CORREIO BRAZILIENSE.

CORREIO BRAZILIENSE

Política

Especialistas avaliam impacto da divulgação de tratamento na campanha de Dilma



Flávia Foreque

Comentários

Avalie esta notícia



Publicação: 27/04/2009 08:19 Atualização: 27/04/2009 08:37
A decisão da ministra Dilma Rousseff de enfrentar publicamente o tratamento contra um linfoma deve beneficiar a campanha da “mãe do PAC”. A avaliação é de especialistas ouvidos pela reportagem, que também apontam questões negativas para a candidata de Luiz Inácio Lula da Silva. “Isso não é um fato neutro. Pode ser algo favorável. Os próprios partidos de oposição se manifestaram solidários a ela e isso repercute. Mas se a doença continuar se manifestando, isso também influencia”, argumenta o cientista político Otaciano Nogueira.

A divulgação de que a ministra se submeteu a uma cirurgia há três semanas para a retirada de um tumor de 2,5 cm pode sensibilizar o eleitorado, avaliam os especialistas. “Certamente as pessoas vão encará-la de um modo diferente. Ela sabe trabalhar com as emoções. Quando no Congresso perguntaram para ela se tinha mentido no regime militar ela se emocionou, chorou e deu uma resposta dura e justa ao parlamentar”, afirma o filósofo Roberto Romano, professor da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Ele se refere a um depoimento da ministra no Congresso, realizado em maio do ano passado, em que o senador Agripino Maia (DEM-RN) insinuou que a Dilma poderia mentir novamente, como fez quando estava presa durante o regime militar. “Mentir na tortura não é fácil. Na tortura, quem tem coragem e dignidade fala mentira”, disse a ministra.

Romano acredita que a notícia não será um fator político decisivo, mas pode trazer prejuízos para a candidatura de Dilma caso fragilize sua atuação na campanha eleitoral. “Ela vai ter que demonstrar uma energia imensa para viajar pelo Brasil.”

“É uma doença que preocupa a todos e solidariza as pessoas”, afirma o cientista político Antônio Flávio Testa. Mas sentimento pode ser alterado caso isso abale a certeza de alguém fisicamente preparado para assumir a Presidência. “Ela vai ter que fazer campanha e mostrar uma vitalidade que uma pessoa adoecida não consegue. É a vida real.” O impacto pode ser sentido ainda este ano, caso a ministra precise sair de cena para se dedicar ao tratamento. Essa é a opinião do cientista político Leonardo Barreto, professor da Universidade de Brasília. “A candidatura da ministra depende diretamente de ela se manter sob os holofotes.”

Entrevista interessante e reveladora...



Ele ficou 100 dias calado. Prometeu que durante esse tempo não comentaria o governo de seu sucessor, o prefeito Luiz Marinho (PT). Mas, agora resolveu falar. E com exclusividade o ex-prefeito de São Bernardo, William Dib (PSB), concedeu entrevista ao ABC Repórter. "Se mudou, foi para pior", avaliou. Em seu escritório, onde tem recebido visitas e pedidos como se ainda fosse prefeito da cidade, Dib fez uma análise do governo petista, comentou os problemas encontrados pelo Executivo na relação com o Legislativo, faltou sobre o futuro - uma possível candidatura a deputado federal - e até do ex-aliado Maurício Soares. A seguir os principais trechos da entrevista ao ABC Repórter:

ABC REPÓRTER - Passados mais de 100 dias da saída do senhor da Prefeitura, São Bernardo mudou para melhor ou para pior?
William Dib - É com tristeza que a gente pode dizer que, se mudou, foi para pior. Porque o governo além de não cumprir o que prometeu, só desmobilizou. Só desmontou projetos, programas e não colocou nada no lugar. Pior que isso: houve constrangimento dos políticos e da população dizendo que não houve mudança porque não foram aprovados três projetos na Câmara. Isso não é a verdade. Só tem uma verdade: a promessa do "Bilhete Único" o prefeito (Luiz Marinho - PT) não mandou projeto, a proposta da Santa Casa aberta era dia 1º de janeiro e não aconteceu, o fim dos radares móveis... E ele coloca a população contra a Câmara dizendo que a Saúde não pode melhorar porque os vereadores não aprovam o projeto. Eu desafio a qualquer técnico apresentar no projeto o que tem de melhor na Saúde.

REPÓRTER - E quanto a Cidade da Criança, que foi entregue no seu mandato e deveria estar aberta, mas não está. A atual administração culpa o governo anterior.
Dib - A verdade é que a Cidade Escola está pronta. Tanto é que o Ministério Público está cobrando providências. Nós não pudemos fazer funcionar porque era necessário fazer contratações e a Lei Eleitoral não permitia. Eles tiveram tempo suficiente para fazer um concurso e abrir o espaço. Mas, eles querem dar um espaço de tempo para fazer o local funcionar e dizer que eles é quem inauguraram. Igual o Parque de Esportes Radicais da Juventude, que eles fecharam para reforma. Aparentemente a reforma não foi feita, não houve contratação, nem licitação. Por que precisaria fechar o parque? Então, eles disfarçam o processo político. E a Prefeitura alega que a Câmara não aprova os projetos. Os únicos três projetos aprovados são os que a própria Câmara, o corpo jurídico, contratado por eles, deu parecer pela não constitucionalidade. Ai eles pediram o parecer do Cepam, que é um órgão que faz apuração da legalidade dos projetos municiais. E o Cepam também opinou pela ilegalidade dos projetos. Ou seja, eles não podem prosperar. Os projetos são ilegais. O que eles fazem: um panfleto criticando os vereadores. Enchem doze ônibus para fazer pressão nos vereadores para que aprovem projetos ilegais, inconstitucionais, que vão causar prejuízo enorme para o município. E eles não falam que os outros projetos foram aprovados. Falam que tudo está parado. Outros cinco projetos foram aprovados de imediato. Ninguém usou prazo ou fez política. E, de repente, o prefeito vai a imprensa e fala: "Isso é raiva de quem perdeu a eleição". Como ele pode dizer que os vereadores que estão no exercício do mandato perderam a eleição? Eles ganharam a eleição. A democracia é feita assim.

REPÓRTER - O senhor acha que a não aprovação dos projetos influenciou de alguma forma a administração da cidade?
Dib - Ele não precisa do projeto. O projeto não cria uma única vaga para servidor da Saúde. Só cria vaga para chefe, para cargo comissionado. Qual a gravidade da situação? Eles querem criar vaga para cargo comissionado sem dizer o que vão fazer e sem dizer quais as qualificações que precisam ter para exercer esse poder. O prefeito quer criar a secretaria de Segurança. Imagine o seguinte: o futuro secretário dá uma entrevista dizendo que todos os guardas vão andar armados. Então, o subcomandante ou o inspetor, que não tem nenhuma qualificação vai tomar conta de guardas armados. E quando ele vai dar a ordem para que o guarda saque a arma? Ele tem qualificação para isso? Amanhã você pode passar com seu carro em um sinal vermelho e alguém atira em você porque não sabe o que fazer.

REPÓRTER - E sobre as obras do viaduto da avenida Lions, que foram paradas e voltaram nesta semana. O prefeito disse que elas não chegaram a parar.
Dib - O próprio prefeito anunciou em entrevista que parou todas as obras. Até 5 de dezembro eu administrei não para a eleição. E tinha máquina em todas as obras. Ele suspendeu para poder recomeçar. São picuinhas. Mas o importante é que ele esta fazendo. O importante é a cidade ganhar. Isso é o que nos interessa, não quem faz. Não vou ficar reclamando que ele inaugurou uma UTI que eu já havia inaugurado em novembro. Deixa ele fazer, mas precisa por para funcionar.

REPÓRTER - E a Santa Casa. São apenas 20 leitos em um universo de aproximadamente 400. Vai fazer diferença?
Dib - A Santa Casa é uma balela é uma promessa de campanha. Por isso que foi assinado o convênio. Mas ela não tem alvará, nem licença da Vigilância Sanitária. Nós queremos conferir a Vigilância Sanitária. Se lá pode receber doente. Se puder, ótimo: mais leitos para São Bernardo. Mas, nós vamos querer conferir. E queremos saber também quem pagará a conta.

REPÓRTER - Seu dia a dia tem sido muito parecido com o que era na Prefeitura. Muitas pessoas esperando para falar com o senhor. Como tem sido sem a caneta de prefeito nas mãos?
Dib - Eu não vou mudar por ser ou deixar de ser prefeito. Sou o mesmo: o mesmo médico, o mesmo amigo, com os mesmo defeitos. E são-paulino (risos). Mas, com mais amigos, mais experiências. Eu aproveito esse tempo que eu tenho para me dedicar aos meus amigos. A dar conselhos, a ajuda-los e a construir uma cidade mais justa. A falta do cargo não vai mudar meu comportamento. Eu continuo sendo um cidadão que quer o melhor para cidade.

REPÓRTER - Mas é mais difícil não ter a caneta para ajudar as pessoas?
Dib - As pessoas reconhecem isso. E já não ficam exigindo as mesmas coisas que exigiam quando eu era prefeito. Mas, elas querem caminhos. Eu acho que o tempo que eu fui secretário, vereador, prefeito e vice-prefeito me deu um grande aprendizado. Eu uso essa experiência para ajudar meus amigos. Eu não tenho a caneta, qual o problema? Só uma pessoa tem a caneta e temos quase um milhão de habitantes. Temos que continuar nos ajudando, dando as mãos para fazer um mundo melhor. Quem quer fazer não precisa de poder.

REPÓRTER - Quem está com o mandato quer fazer o melhor possível, mas nem sempre consegue?
Dib - Nesse projeto que não foi aprovado pela Câmara, por exemplo, eu ouviria os funcionários de carreira. Tenho certeza que a assessoria jurídica da Prefeitura não deu parecer favorável porque ele é inconstitucional. Se ouvisse não teria esses problemas. Os outros projetos passaram porque estava dentro da legalidade. Vou dar um exemplo, num repasse de verba para o Esporte ele cortou todas as escolinhas de futebol. Isso para mim é grave, pois era o tempo que as crianças completavam o horário da escola praticando esporte. É uma filosofia de governo, não podemos ser contra.

REPÓRTER - Já conhecemos seu passado, mas como será o seu futuro?
Dib - Eu estou ajudando o PSB a construir uma situação mais forte no estado de São Paulo. Tem se falado muito na minha pré-candidatura a deputado federal no ano que vem. Se o partido achar que é bom para ele, nós vamos sair. Mas, o mais importante é continuar junto com meus amigos, a construir uma São Bernardo Melhor.

REPÓRTER - Como o senhor analisa a atuação do Dr. Maurício Soares?
Dib - Eu não analiso a atuação dele porque acho que ele não atuou até agora no governo. Eu acho que nem o prefeito Luiz Marinho atuou até agora, quanto mais ele. Não vejo atuação nenhuma deste governo.

REPÓRTER - Como o senhor vê o cenário para deputado federal em 2010?
Dib - Acho que ainda é prematuro para fazer projeções. O mais importante, como cidadão é a preocupação da instituição Câmara Federal. Com tantos escândalos ficamos preocupados com a questão ética. Cumprir a lei não é obrigação dos políticos, é preocupação de todos. O político não pode se ater apenas ao que é legal. Tem que se ater ao que é ético e moralmente justo. Os políticos têm que cumprir a lei como todos, mas também ter a parte ética e moral.


VISITE O JORNAL ABC REPÓRTER ON LINE!

E para tanta feiúra, muita beleza: Susan Boyle e Cry me a river...



Susan Boyle - Cry Me A River Charity CD New Download Link

http://br.video.yahoo.com/watch/4884714?fr=yvmtf


Cry Me A River

Susan Boyle

Composição: Indisponível

Now you say you're lonely
You cry the whole night through
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

Now you say you're sorry
For bein' so untrue
Well, you can cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

You drove me, nearly drove me
Out of my head
While you never shed a tear

Remember
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you
Were through with me

And now you say you love me
Well, just to prove you do
Come on and cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

You drove me, nearly drove me
Out of my head
While you never shed a tear

Remember
I remember all that you said
Told me love was too plebeian
Told me you
Were through with me

And now you say you love me
Well, just to prove you do
Come on and cry me a river
Cry me a river
I cried a river over you

No It's abouth Nothing, sem a foto, que é particularmente disgusting...

Segunda-feira, 27 de Abril de 2009

It's so repulsive and so disgusting...



No começo do próximo mês sofreremos um dos maiores atentados em solo nacional. Claro, estou me referindo à visita do elo perdido de Darwin, o símio que atende pelo nome Mamoud Ahmadinejad, que visitará os micos de circo Hugo Chávez e depois Lula. O ditador genocida iraniano comerá e fará turismo com o nosso dinheiro, será recepcionado pelos idiotas latino-americanos e pelos pelegos petistas, ongueiros, sindicalistas, militantes do MST, enfim, toda a ‘nata’ que compõem o rol do bestiário do atraso nacional. Creio que não verei nenhum protesto contra o ditador, como os que sempre ocorriam com visitas de presidentes norte-americanos no Brasil, se eles forem do partido Republicano, a coisa é mais intensa.
Ahmadinejad é a pior escória que existe no planeta: financiador e patrocinador de terroristas, covarde e louco. Nega o Holocausto e deixou claro para quem quisesse escutar que seu objetivo é riscar Israel do mapa, por isso continua a topo vapor com seu programa nuclear para poder realizar seu intento.
George W. Bush (entre outros presidentes americanos) era chamado de ‘warlord’ ou senhor da guerra, principalmente por militantes petistas e por pessoas que morrem de amores por Lula da Silva. E Ahmadinejad é o quê? Será que as feministas petistas, ongueiras, sindicalistas ou do MST protestarão contra o símio iraniano pelo apedrejamento público de mulheres, entre outras coisas?
Será que Luis Mott e seu bando farão estardalhaço pelo assassinato de homossexuais pelo governo iraniano? Ou ficarão todos quietos e aplaudirão como micos bufões, como Lula e Chávez a passagem de Ahmadinejad pelo país?
Ahmadinejad já possui uma relação estreita com Hugo Chávez e sua marionete, Evo Morales, agora está de amores com Lulinha, por intermédio do bufão Chávez, claro. Basta lembrar qual foi à reação de Chávez ao estar frente a frente com o ‘odiado’ presidente americano, abaixou a cabeça e deu um presentinho com um pedido ‘eu quero ser seu amiguinho’ (exatamente como Lula fez tantas outras vezes com Bush). Falando em George W. , nessas horas tenho saudades da honestidade e sinceridade do ‘Cowboy From Hell’. Ele reservaria a Chávez e a Ahmadinejad o que eles merecem, o bico de sua bota texana nos fundilhos de ambos, coisa que falta a Obama, sem dúvida.
Nunca fui patriota ou nacionalista, nem mesmo tive orgulhos bobos de ‘meu Estado’, ‘minha Cidade’ e etc. Esse tipo de coisa nunca me disse nada, não é o pedaço de terra em que nasci, o idioma que falo ou mesmo onde vivo que me define como pessoa. Mas estou enojado em saber que um crápula da estatura de Ahmadinejad pisará no mesmo solo em que piso e respirará o mesmo ar que respiro.

Blog da Mary

26/04/09

Gols de Ronaldo Fenômeno na Vila Belmiro em Cima do Santos

Para aqueles que não viram babar e para os que já viram continuarem babando com o talento do "gordinho", vale a pena ver de novo!

The New York Times, boas intenções não bastam...

Shortage of Doctors Proves Obstacle to Obama Goals

Published: April 26, 2009

WASHINGTON — Obama administration officials, alarmed at doctor shortages, are looking for ways to increase the supply of physicians to meet the needs of an aging population and millions of uninsured people who would gain coverage under legislation championed by the president.

Readers' Comments

The officials said they were particularly concerned about shortages of primary care providers who are the main source of health care for most Americans.One proposal — to increase Medicare payments to general practitioners, at the expense of high-paid specialists — has touched off a lobbying fight.Family doctors and internists are pressing Congress for an increase in their Medicare payments. But medical specialists are lobbying against any change that would cut their reimbursements. Congress, the specialists say, should find additional money to pay for primary care and should not redistribute dollars among doctors — a difficult argument at a time of huge budget deficits.Some of the proposed solutions, while advancing one of President Obama’s goals, could frustrate others. Increasing the supply of doctors, for example, would increase access to care but could make it more difficult to rein in costs.

The need for more doctors comes up at almost every Congressional hearing and White House forum on health care. “We’re not producing enough primary care physicians,” Mr. Obama said at one forum. “The costs of medical education are so high that people feel that they’ve got to specialize.” New doctors typically owe more than $140,000 in loans when they graduate. Lawmakers from both parties say the shortage of health care professionals is already having serious consequences. “We don’t have enough doctors in primary care or in any specialty,” said Representative Shelley Berkley, Democrat of Nevada.Senator Orrin G. Hatch, Republican of Utah, said, “The work force shortage is reaching crisis proportions.”Even people with insurance have problems finding doctors.

Miriam Harmatz, a lawyer in Miami, said: “My longtime primary care doctor left the practice of medicine five years ago because she could not make ends meet. The same thing happened a year later. Since then, many of the doctors I tried to see would not take my insurance because the payments were so low.”To cope with the growing shortage, federal officials are considering several proposals. One would increase enrollment in medical schools and residency training programs. Another would encourage greater use of nurse practitioners and physician assistants. A third would expand the National Health Service Corps, which deploys doctors and nurses in rural areas and poor neighborhoods.Senator Max Baucus, a Montana Democrat and chairman of the Finance Committee, said Medicare payments were skewed against primary care doctors — the very ones needed to coordinate the care of older people with chronic conditions like congestive heart failure, diabetes and Alzheimer’s disease.“Primary care physicians are grossly underpaid compared with many specialists,” said Mr. Baucus, who vowed to increase primary care payments as part of legislation to overhaul the health care system.

The Medicare Payment Advisory Commission, an independent federal panel, has recommended an increase of up to 10 percent in the payment for many primary care services, including office visits. To offset the cost, it said, Congress should reduce payments for other services, an idea that riles many specialists.Dr. Peter J. Mandell, a spokesman for the American Association of Orthopaedic Surgeons, said: “We have no problem with financial incentives for primary care. We do have a problem with doing it in a budget-neutral way.“If there’s less money for hip and knee replacements, fewer of them will be done for people who need them.”The Association of American Medical Colleges is advocating a 30 percent increase in medical school enrollment, which would produce 5,000 additional doctors each year.

“If we expand coverage, we need to make sure we have physicians to take care of a population that is growing and becoming older,” said Dr. Atul Grover, the chief lobbyist for the association. “Let’s say we insure everyone. What next? We won’t be able to take care of all those people overnight.”The experience of Massachusetts is instructive. Under a far-reaching 2006 law, the state succeeded in reducing the number of uninsured. But many who gained coverage have been struggling to find primary care doctors, and the average waiting time for routine office visits has increased.“Some of the newly insured patients still rely on hospital emergency rooms for nonemergency care,” said Erica L. Drazen, a health policy analyst at Computer Sciences Corporation.The ratio of primary care doctors to population is higher in Massachusetts than in other states.Increasing the supply of doctors could have major implications for health costs.“It’s completely reasonable to say that adding more physicians to the work force is likely to increase health spending,” Dr. Grover said.But he said: “We have to increase spending to save money. If you give people better access to preventive and routine care for chronic illnesses, some acute treatments will be less necessary.”

In many parts of the country, specialists are also in short supply.Linde A. Schuster, 55, of Raton, N.M., said she, her daughter and her mother had all had medical problems that required them to visit doctors in Albuquerque.“It’s a long, exhausting drive, three hours down and three hours back,” Ms. Schuster said.The situation is even worse in some rural areas. Dr. Richard F. Paris, a family doctor in Hailey, Idaho, said neighboring Custer County had no doctors, even though it is larger than the state of Rhode Island. So he flies in three times a month, over the Sawtooth Mountains, to see patients.

The Obama administration is pouring hundreds of millions of dollars into community health centers.But Mary K. Wakefield, the new administrator of the Health Resources and Services Administration, said many clinics were having difficulty finding doctors and nurses to fill vacancies.Doctors trained in internal medicine have historically been seen as a major source of frontline primary care. But many of them are now going into subspecialties of internal medicine, like cardiology and oncology.